خوانندههایی که پس از فوت هم آثارشان عرضه میشود!
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۶۵۵۴
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، این روند در شبکههای اجتماعی نیز واکنشهای زیادی را به همراه دارد و گاهی دستمایه شوخی کاربران هم قرار میگیرد. هرچند این اتفاق درباره خوانندههای خارجی معروفی مانند مایکل جکسون و پرینس هم صادق است. نکته قابل تاملتر این که بیشتر صفحات شخصی این خوانندهها، پس از فوتشان همچنان به کار خود ادامه میدهند و اخبار انتشار آثار جدید را منتشر میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایرج بسطامی و شروع یک ماجرا
آلبوم «خزان و آرزو» یکی از اولین آلبومهای تاریخ موسیقی ایران است که پس از درگذشت خواننده منتشر شد. این آلبوم هشت قطعهای شامل بداههخوانی ایرج بسطامی به همراه بداههنوازی تار و سهتار حسین مجیدیان، در اجراهای خصوصی و ضبطهای خارج از استودیوست. جالب این که آلبوم «خزان و آرزو» به دلیل بازخوانی چند قطعه خاطرهانگیز از ساختههای همایون خرم و پرویز یاحقی و انتشار آن بعد از مرگ دلخراش این خواننده در زلزله بم، بیشتر از دیگر آلبومهای او شنیده شد. البته این پایان ماجرا نبود و بعد از این آلبوم، شش اثر دیگر از اجرای این خواننده، در قالب اجراهای او با گروههای مختلف در کنسرتها هم منتشر شد. در این بین، کنسرت «گل پونهها»، شامل بخش اول کنسرت ایرج بسطامی و گروه همایون، تنها اثر تصویری منتشر شده رسمی از این خواننده است که بخش دوم آن، به علت ناراضی بودن بنیاد فرهنگی هنری بسطامی که توسط خانواده او (خواهر و برادر ایرج بسطامی) اداره میشود، هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است.
مورد عجیب حامد هاکان
ماجرا از این جا شروع شد که یک فعال رسانهای در توئیتر از انتشار آلبوم رسمی حامد هاکان با عنوان «فرشتههای زمینی»، در نیمه مرداد امسال خبر داد. این در حالی است که او دو سال پیش، در 34 سالگی، بر اثر ایست قلبی درگذشت و هرگز در زمان حیاتش نتوانست آلبومی منتشر کند. گفته میشود مخالفتهای پدر هاکان در این سالها، مانع انتشار آلبوم هاکان بوده و پیگیری خواهر این خواننده و شرکت تهیهکننده در صدور این مجوز تاثیر زیادی داشته است. این خواننده در سالهای ابتدایی کار خود، در چند آلبوم غیر رسمی محسن چاوشی با او همکاری داشت.
مرتضی پاشایی و بهنام صفوی
فاصله روزهای خواندن و رفتن مرتضی پاشایی کوتاه است. او اولین آلبوم رسمی خود را با عنوان «یکی هست»، در سال 91 منتشر کرد و در آبان سال 93، در 30 سالگی درگذشت. او جزو خوانندههایی است که پس از فوتش، آلبوم و قطعههای جدید بسیاری از او منتشر و حتی اثر نیمهکارهای از او با اضافه شدن صدای سینا سرلک، در قطعه «حسرت» کامل شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت. بر اساس گفته عموی زندهیاد پاشایی به خبرگزاری مهر، آثار قابل عرضه دیگری هم از این خواننده وجود دارد، اما اردیبهشت امسال بود که خانواده این خواننده، با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد دیگر هیچ اثری توسط خانواده مرتضی پاشایی منتشر نمیشود و از دیگران هم درخواست شد که به انتشار آثار اتود و نیمهکاره این هنرمند مبادرت نورزند. به تازگی هم شاهد انتشار اثر جدیدی از بهنام صفوی، خوانندهای که سرنوشتش شباهت عجیبی به پاشایی دارد و اردیبهشت امسال در 35 سالگی درگذشت، بودیم.
مجوز عجیب حبیب
سال 96 بود که موزیک ویدئوی «دیره» با تصویر و صدای نه چندان شفاف «حبیب محبیان» مجوز گرفت؛ یعنی حدود یک سال و نیم پس از مرگش. او که به عنوان خواننده پاپ لسآنجلسی در خارج از ایران فعالیت میکرد، چند سال پیش به کشور بازگشت و در یکی از روستاهای شمال کشور ساکن شد اما هیچ وقت نتوانست مجوز فعالیت رسمی را در ایران بگیرد. به گفته سمیر زند یکی دیگر از خوانندگان این قطعه، قرار بود این آهنگ را حبیب و او بخوانند، اما اختلافات بینشان این اجازه را نداد. زمستان سال 96 و در پی اتفاق تلخ سانچی، قطعه «مرگ قو» با صدای حبیب برای اولین بار از صدا و سیما و به یاد جان باختگان این اتفاق دردناک پخش شد.
چرا نباید آثار خواننده را پس از فوت منتشر کرد؟
محبوبیت برخی خوانندهها پس از مرگ ادامه دارد و در برخی موارد افزایش هم می یابد. این محبوبیت باعث میشود خانواده خواننده درگذشته به تکمیل آثار وی و انتشار آنها بپردازند. در این بین، شرکتها و تهیهکنندههایی وجود دارند که به خاطر منافع مالی خود به سراغ خانواده این خوانندهها میروند و با شعارهایی نظیر زنده نگه داشتن یاد آن خواننده در ذهن مردم ،حق پخش و انتشار آثار باقیمانده خواننده را میخرند و این آثار نیمه تمام را که شاید برخی از آنها تنها اتود یک اثر باشد، بدون توجه به اعتبار خواننده، منتشر میکنند. آثاری که بعید بود آن خواننده در زمان حیات خود، آنها را به این شکل منتشر کند.
منبع: اقتصاد آنلاین
کلیدواژه: شبکه اجتماعی موسیقی خواننده ایرانی ایرج بسطامی حامد هاکان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۶۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ششمین جشنواره سراسری «نقالان علوی» را با مدد مولی الموحدین امیرالمومنین امام علی(ع) از عید قربان تا عید غدیر برگزار میکند.
*بخشهای جشنواره
مسابقه بزرگسالان
بخش طلاب
مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح
مسابقه طومارنویسی
پژوهش و پایاننامههای برتر دانشجویی
نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
*مسابقه بزرگسالان
شرکتکنندگان در این بخش از بین هنرمندان و دانشجویان با سابقه اجرای نقالی کشور هستند. انتظار میرود در این بخش مجالس با آداب و ریزهکاریهای سنتی، انتخاب طومارهای غریب و نقل های بدیع و حفظ ساختار نمایشی نقالی آمیخته به خلاقیتهای فردی را شاهد باشیم.
جشنواره در این بخش میزبان ۱۰ اثر از برگزیدگان هیئت انتخاب آثار می باشد.به شرکت کنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*بخش طلاب
با عنایت به زمینههای تحصیلی، پژوهشی و مطالعاتی طلاب، فعالیت و حضور این گروه در حوزه نقالی و پردهخوانی میتواند پیوندی عمیق بین هنر و معرفت ایجاد کند. اسناد تاریخی گواه آن است که در ادوار مختلف، نقالان و پردهخوانان ضمن تسلط بر ادبیات داستانی، عالم به علوم دینی و معرفتی، قاری قرآن و مشرف بر حدیث بودهاند و همواره با نقل داستانهایی با مضامین حماسی و دینی، خواندن پندنامهها و ربطزدن داستانها با زندگی روزمره مردمان همعصر خود، در دل تکایا و حسینهها، از نقالی مکتبخانهای ساخته بودند.
از سویی دیگر، با عنایت به فعالیتهای تبلیغی طلاب، نقالی و پردهخوانی میتواند به عنوان ابزاری چند رسانهای با ویژگی سهولت در اجرا، مکملی مهم برای امر تبلیغ باشد.
این بخش غیر رقابتی است. جشنواره در این بخش پذیرای حداکثر ۱۰ اثر است.
به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه)
بخش دانش آموزی در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه، در ۲ دوره اول و دوم، مجموع ۴ گروه سنی برگزار میشود. جشنواره در این بخش با نظر هیاتانتخاب از هر گروه سنی میزبان ۵ شرکتکننده است. به شرکتکنندگان در این بخش کمک هزینه پرداخت میشود.
*مسابقه طومارنویسی
با فقدان استادان مکتبی و سنتی و از بینرفتن بخشی از طومارها و از سویی گسترش هنر نقالی بین جوانان و نوجوانان، جامعه هنری نیازمند تولید طومارهایی با شاخصههای ادبی و هنری است. ویژگی طومارهای نقالی چنین شمرده شده است.
الف ـ سابقه و اصالت داستانها
ب ـ آداب و آیینها
ج ـ اهمیت زبانی
با عنایت به موارد یادشده، مسابقه طومارنویسی میتواند زمینهساز کشف و معرفی طومارنویسان و طومارهای جدید برای تقویت و گسترش نقالی و کمک حال نقالان باشد.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و طومارهای برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*پژوهش و پایان نامههای برتر دانشجویی
تشویق و ترغیب دانشجویان و پژوهشگران برای شناخت جنبههای فلسفی، شیوههای اجرایی، آداب و ساختار نمایشهای ایرانی، کارکردهای اجتماعی، سیر تاریخ سیاسی و اعتقادی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری نمایشهای ایرانی از رخدادهای تاریخی، سیر تحول و تطبیق نمایشهای ایرانی با تحولات اجتماعی و ... میتواند منجر به تولید پژوهشنامهها و مقالات متعددی شود.
در بخش پژوهش و پایاننامههای برتر، جشنواره پذیرای پایاننامههای تخصصی و میانرشتهای با موضوع نقالی و پردهخوانی در تمامی مقاطع، پژوهشها و مقالات آزاد است.
در این بخش از آثار راهیافته به دبیرخانه، ۳ اثر در جشنواره معرفی میشوند. به هر اثر حقالتالیف پرداخت میشود و آثار برگزیده از طرف دبیرخانه جشنواره به چاپ خواهند رسید.
*نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی
با هدف آشنایی عمومی با هنر فاخر نقاشی خیالیسازی (پرده)، همزمان با برگزاری جشنواره و در بخش جنبی، نمایشگاه پردههای سنتی و طراحیهای گرافیگی جدید، برگزار میشود. از هنرمندان نقاش یا مالکان پردههای سنتی، برای نمایش و شرکت در این بخش دعوت به عمل میآید.
گاه شمار جشنواره:
* مهلت ارسال آثار در تمامی بخشها ۲۰ خرداد است.
* اعلام نتایج آثار منتخب ۲۵ خرداد
* زمان برگزاری جشنواره از ۱ تا ۴ تیر است.
*آیین اختتامیه جشنواره ۵ تیر و مقارن با عید سعید غدیر است.
* محورهای جشنواره:
۱- زنده نگهداشتن معارف علوی و واقعه غدیر خم به ویژه واقعه مباهله
۲- احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی با محوریت ولایت؛ غدیر و مباهله
۳- بیان سبک زندگی، علم و عمل حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
۴- ترویج اخلاق و جوانمردی برگرفته از سیره نبوی و علوی
۵- پاسداشت فرهنگ ولایتمداری در جامعه ایرانی-اسلامی
موضوعات جشنواره:
۱- پرداختن به اهمیت مباهله از منظر آیه ۶۱ سوره آل عمران: «فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ الله عَلَی الْکاذِبِینَ»
۲- بیان داستان مباهله و واقعه غدیر و معرفتشناسی سیره زندگانی امیرالمومنین (علیه السلام)
۳- نقش واقعه غدیر و مباهله در پذیرش ولایت و ولایتپذیری در زمان معاصر
* شرایط عمومی جشنواره
تکمیل و تایید فرم جشنواره به منزله آگاهی و پذیرش قوانین و رعایت تمامی مقررات جشنواره است.
هر متقاضی میتواند حداکثر یک اثر را برای حضور در جشنواره ارایه کند.
متون مورد استفاده هنرمندان و شرکتکنندگان باید بر اساس متون پیشنهادی ستاد جشنواره و یا منابع معتبر باشد. (معرفی منابع الزامی است.)
تمامی هنرمندان میتوانند فیلم نقالی، فایل متن طومار و پژوهشها و فرم شرکت در جشنواره را به صورت حضوری در تهران به دبیرخانه تحویل و یا به آدرس دبیرخانه از طریق پست ارسال کنند.
هر اثر نقالی باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۰ دقیقه باشد.
هیاتانتخاب، آثاری را که فاقد کیفیت مناسب صدا و تصویر باشند مورد ارزیابی قرار نخواهد داد.
هر شرکتکننده در صورت پذیرفتهشدن باید الزاما همان اثر ارسالی به دبیرخانه و پذیرفتهشده را در جشنواره اجرا کند.
کد خبر 6099549 فریبرز دارایی